Dziennikarze, blogerzy i social media.

dziennikarze i social media

Dziennikarze i Social Media – to raport, który ujrzał właśnie światło dzienne. Wnioski jakie z niego płyną nie wywracają świata do góry nogami, a jedynie potwierdzają to, że social media odgrywają coraz większą rolę w pracy dziennikarzy. Już 92% z nich korzysta z mediów społecznościowych do celów służbowych. Nawet może bym o tym nie wspominał bo to oczywiste, gdyby nie jeden zajebiście ważny wniosek. Wiecie czego tam szukają? Inspiracji oraz uwaga… śledzą w jaki sposób marki komunikują się z odbiorcami! Zaskakujące? Może trochę, choć muszę przyznać, że robię to samo.

A jak jest z tą komunikacją marek? No nie najlepiej, przynajmniej zdaniem dziennikarzy. Aż 57% z nich uważa, że jakość działań firm w social media jest przeciętna, podczas gdy zaledwie co dziesiąty ocenił je wysoko. Jeśli jeszcze zestawi się to jeszcze z informacją, że dziennikarze coraz częściej szukają kontaktu z przedstawicielami firm właśnie za pośrednictwem takich kanałów jak Facebook, LinkedIn czy Goldenline to całość nie wygląda najlepiej. W temacie mediów społecznościowych firmy mają jeszcze sporo do zrobienia.

popularnosc serwisow spolecznosciowych

Najpopularniejszy jest facebook, i to nie dziwi, korzysta z niego 85% dziennikarzy, następne w kolejności są Youtube (66%) oraz Twitter (48%). Ale dziennikarze czytają też blogi. Najpopularniejszą tematyką wśród nich są blogi polityczne lub o tematyce społecznej (40%), lifestylowe i kulturalne (28%) i… firmowe (20%)

popularnosc tematyki blogow wsrod dziennikarzy

Nie zaskakuje też to, że social media najlepiej oceniane są przez dziennikarzy do 25. roku życia (44%), a najsłabiej przez tych powyżej 55. roku życia (16%). Tutaj zdecydowanie widać zmianę pokoleniową, czy na korzyść młodszych – nie wiem. Z jednej strony media społecznościowe zajebiście inspirują (choć nie aż tak jak życie), a z drugiej strony są mało wiarygodne. W tej kwestii nie mam zdania. Co prawda jeśli chodzi o wiek wspomnianych dziennikarzy to bliżej mi do tych pierwszych, ale jeśli miałbym sam oceniać to zapewne moja opinia była by gdzieś wypośrodkowana pomiędzy nimi.

Raport raportem, ale czy faktycznie social media mają wpływ na dziennikarzy i ich teksty? Oczywiście! Najlepszy przykład ma zaledwie kilka dni – chodzi o Wardęgę i jego film z pająkiem gigantem. Artykuły z filmem pojawiły się niemalże we wszystkich mediach w Polsce oraz w ogromnej ilości serwisów czy też programów telewizyjnych na świecie. Wiecie, że pisał o tym także TIME?

time wardega

Mechanizm był prosty – wszystko zaczęło się na youtube gdzie hostowany był plik, później standardowo link na facebooka, a dalej to już samo poszło. Wideo rozprzestrzeniło się po całym świecie i nie tylko w social media, ale także w tradycyjnych mediach. To tylko udowadnia, że społeczności internetowe mają ogromny potencjał zarówno dla twórców treści jak i dla dziennikarzy, dla których są po prostu świetnym miejscem do szukania inspiracji.

I „Na Boga” pamiętajcie o tym, że serwisy społecznościowe to nie jest tylko i wyłącznie facebook.

Pełen raport można obejrzeć pod tym tym linkiem – http://www.multipr.pl/uploaded/raport/raport_sm_2014.pdf

Jeśli spodobał Ci się tekst polub mój fanpage na facebooku i nie przegap kolejnego wpisu.

Comments

comments

Komentarze są wyłączone.