Rynek Smart TV w Polsce – liczby

smart tv w polsce

W jednym z wcześniejszych wpisów, dokładnie w tym – http://enjoygroup.pl/smart-tv-w-polsce-aktualizacja – policzyłem, że w tej chwili rynek Smart TV w Polsce tworzony jest przez 3,5 miliona sprzedanych telewizorów z funkcją podłączenia do internetu oraz około 2 miliony tych, które faktycznie są podłączone.

Ostatnio jednak dotarłem do informacji, które nieco zburzyły moją wiarę w 2 miliony podłączonych, aktywnych urządzeń. Otóż dane pochodzące od jednej z firm zajmujących się reklamą w Smart TV pokazują miesięczny zasięg wszystkich podłączonych telewizorów w Polsce, bez względu na markę producenta, na poziomie 700 000. Tutaj warto dodać małe wyjaśnienie tytułem komentarza – otóż te 700 000 miesięcznego zasięgu to liczba urządzeń, które połączyły się z siecią przynajmniej raz w miesiącu. Dotarłem również do informacji, które mówią iż, liczba uruchomień ekranów Smart TV w Polsce, czyli wejść w sam panel startowy to ponad 4 500 000 miliona miesięcznie. Ilości wszystkich odsłon jakie robione są na smartach nie sposób oszacować, gdyż nie ma systemu, który by to zliczał. Niemniej jednak informacje jakie udało się do tej pory pozyskać pozwalają już trochę więcej powiedzieć na temat samych użytkowników Smart TV.

Co prawda aktywnych użytkowników Smart TV jest około 1/3, ale jeżeli już włączają opcję Smart TV to korzystają z niej bardzo intensywnie. Każdy z aktywnych użytkowników średnio ponad 6 razy w miesiącu wciska przycisk Smart TV na swoim pilocie i będzie to robił jeszcze częściej, a to za sprawą coraz większej liczby polskojęzycznych aplikacji. Mam nieodparte wrażenie, że 700 tysięcy to właśnie realna liczba aktywnych użytkowników Smart TV miesięcznie. I taki zasięg można by zbudować w kampanii emitowanej tylko i wyłącznie w tym medium. Choć z drugiej strony nie ma badań mówiących o tym ile osób jednocześnie kolokwialnie mówiąc „siedzi przed telewizorem”, w momencie gdy uruchomione są aplikacje Smart TV. Zapewne takich badań jeszcze przez długi czas się nie doczekamy.

Rynek Smart TV w Polsce na dobrą sprawę podzielony jest pomiędzy 7 firm. Z danych, które opublikowały wirtualnemedia.pl wiadomo, że udziały w rynku poszczególnych graczy wynoszą:
udzialy w rynku smart tvNie trudno zatem będzie policzyć liczbę podłączonych Smart TV oraz liczbę aktywnych urządzeń pochodzącą od poszczególnych producentów. Zastosowanie prostej matematyki pozwala ustalić następujące dane:
1. Samsung – 900 900 podłączonych, aktywnych – 300 300
2. LG – 399 000 podłączonych, aktywnych – 133 000
3. Sony – 254 100 podłączonych, aktywnych – 84 700
4. Philips – 168 000 podłączonych, aktywnych – 56 000
5. Panasonic – 163  800 podłączonych , aktywnych – 54 600
6. Sharp – 65 100 podłączonych, aktywnych – 21 700
7. Toshiba – 48 300 podłączonych, aktywnych – 14 700

Jaki z tego wniosek dla kogoś kto planuje kampanię na smart tv? Taki, że prawie połowę rynku ma Samsung i to na telewizorach tej marki należałoby się skupić w pierwszej kolejności. Choć z drugiej strony jeśli policzyć zasięgi pozostałych producentów, to liczba aktywnych użytkowników ich telewizorów w sumie jest większa niż Samsunga.

Więcej o możliwościach reklamowych na Smart TV już wkrótce.

Comments

comments

Komentarze są wyłączone.