Smart TV rośnie w siłę – Polska potęgą w Europie

konfa aplikacje tv

Kolejna już edycja konferencji aplikacje.tv odbyła się w ubiegłym tygodniu w Warszawie i za sprawą prelegentów przyniosła wiele nowych informacji dotyczących urządzeń, oprogramowania czy też nowości jeśli chodzi o aplikacje. Potwierdziły się informacje, że Polska jest w czołówce jeśli chodzi o liczbę sprzedanych i podłączonych Smart TV. W Europie pod tym względem lepiej prezentują się tylko Niemcy. Pojawiło się również, można powiedzieć – wreszcie, trochę twardych danych dotyczących Smart TV. Mnie oczywiście najbardziej interesowały te, które można przełożyć, albo choć w części wykorzystać na potrzeby rynku reklamowego. Do tej pory Smart TV były postrzegane jako ciekawostka, jako urządzenia, którym należy się przyglądać, rozważyć w przyszłości w kampaniach, ale na razie niekoniecznie jakoś bardziej się nimi interesować. Mam nadzieję, że to myślenie szybko się zmieni, moim zdaniem powinno to nastąpić wcześniej niż później. Na konferencji co prawda nie było nikogo z szeroko rozumianej branży reklamowej, no może z wyjątkiem mnie, co oznacza tylko tyle, że znalazłem się we właściwym miejscu we właściwym czasie, niemniej jednak nieobecność osób odpowiedzialnych za reklamy, nie powinna być przeszkodą bo potencjał jaki niosą ze sobą smarty musi w tym roku zostać zauważony i wykorzystany w działaniach reklamowych.

To co było dla mnie najistotniejsze to informacje o liczbie sprzedanych urządzeń oraz faktycznej liczbie podłączonych do sieci telewizorów. Po części na te pytania odpowiedzieli Arkadiusz Bicki z GfK Polonia oraz Michał Wojciechowski z Samsunga. Według szacunków GfK w Polsce do końca 2013 roku sprzedanych zostało 2,6 mln Smart TV. W jednym z moich wcześniejszych wpisów liczyłem, że takich telewizorów w marcu 2014 jest około 3,5 miliona, a zatem myślę, że realnie można mówić o 3 milionach sztuk smartów w Polskich domach.

smart tv sprzedaz

Ciekawie wygląda liczba sprzedawanych Smart TV w stosunku do całkowitej liczby sprzedawanych telewizorów. Widzimy bardzo ładny wzrost w 2012 roku, co było spowodowane zapewne Mistrzostwami Europy w piłce nożnej, natomiast w 2013 roku jest wyhamowanie trendu. Z informacji GfK wynika, że było to związane z wyłączeniem sygnału telewizji analogowej i w 2013 roku sprzedawały się głównie telewizory mniejsze, tańsze, a tym samym mniej zaawansowane technicznie. W tym roku powinien być ponowienie silnie zaznaczony trend wzrostowy jeśli chodzi o smarty.

I jeszcze jedna ciekawostka – obecnie na rynku jest 861 różnych modeli Smart TV.

modele telewizorow

Druga prezentacja, którą można przełożyć na rynek reklamowy to prezentacja Michała Wojciechowskiego z Samsunga. Ta firma jako chyba jedyna nie boi się publikowania danych dotyczących telewizorów. Na pierwszy ogień dane mówiące o activation rate, co prawda od 2011 roku do sierpnia 2013, ale to i tak już jest konkretna informacja:

activation rate samsung

Jeśli chodzi o te dane, to moim zdaniem nie można ich przełożyć 1:1 na cały rynek. Według moich obliczeń connection rate w Polsce na dzień dzisiejszy wynosi około 60%, przy czym jest to liczba odnosząca się do wszystkich modeli i wszystkich producentów Smart TV. Jedną rzeczą jest liczba podłączonych smartów, a inną liczba aktywnych telewizorów, które przynajmniej raz w miesiącu łączą się z siecią. Z moich obliczeń wynikało, że Samsung na koniec ubiegłego roku miał takich aktywnych urządzeń ponad 300 000. Trochę niedoszacowałem ich zasięgów, bo z danych, którymi się podzielili wynika, że w grudniu było to około 400 000 aktywnych userów. W lutym 2014 roku Samsung odnotował pół miliona użytkowników, a prognozy mówią, że w listopadzie osiągną zasięg na poziomie 1 miliona widzów. To już jest potężna widownia, której reklamodawcy planujący dotrzeć do wymagającego konsumenta nie mogą pominąć. Hm… znaczy mogą, ale to byłoby nierozsądne, delikatnie rzecz ujmując.

unikalni widzowie smart tv samsung

Kolejną bardzo ciekawą informacją była liczba tzw app clicks, czyli kliknięć w główne ikonki poszczególnych aplikacji. Bardzo ładnie widać, jak z miesiąca na miesiąc ten wskaźnik rośnie, dołek, który widać na środku wykresu to miesiące letnie – czerwiec, lipiec, sierpień i dokładnie tak samo wygląda sezonowość zarówno w tradycyjnej telewizji jak i w vod emitowanym na www, nie ma siły – zawsze w wakacje oglądalności spadają. Jak jednak widać liczba app clicksów konsekwentnie rośnie co oznacza tyle, że użytkownicy znajdują w Smart TV interesujące ich aplikacje. Łącznej liczby kliknięć wykonywanej na telewizorach nie sposób zliczyć, bo dane o kliknięciach już wewnątrz appek są we władaniu poszczególnych wydawców i żeby móc zmierzyć się z łączną liczbę kliknięć na Smart TV, wydawcy musieliby dzielić się swoimi statystykami.

liczba app clicks samsung

Jeszcze jeden slajd jaki zwrócił moją uwagę z prezentacji Samsunga to obecność na ich platformie praktycznie wszystkich legalnych serwisów oferujących filmy i seriale przez Internet. Warto dodać, że wszystkich polskojęzycznych aplikacji w Samsungu jest już 120.

znajomosc serwisow na smart tv

Ponieważ zdjęcie tego slajdu wygląda tak jakby było robione tosterem pozwolę sobie wypisać po kolei serwisy, które widać na zielonym tle (to właśnie te są dostępne w Smart TV Samsunga): ipla.tv, tvnplayer.pl (obecnie player.pl), vod.tvp.pl, vod.pl (dawniej vod.onet.pl), HBO on demand, iplex.pl, kinoplex.gazeta.pl, vodeon.pl, cineman.pl.

Konferencja utwierdziła mnie w przekonaniu, że Smart TV to trend, którego już nie da się zatrzymać. Coraz wyraźniej widać, że osoba siedząca przed ekranem telewizyjnym wyewoluowała z widza do użytkownika i oczekuje od telewizora czegoś więcej niż tylko możliwości biernego oglądania kanałów. Rosnąca sprzedaż smartów oraz coraz większy connection rate, a także aktywność użytkowników również nie pozostawia wątpliwości – Smart TV to przyszłość jeśli chodzi o duże ekrany.

Comments

comments

Komentarze są wyłączone.