Smart TV w Polsce – estymacja liczby urządzeń.

samsung smart tv

Rynek Smart TV w Polsce zaczął na dobre kształtować się w 2012 roku i pomimo, iż rozwija się bardzo dynamicznie to do tej pory nie doczekaliśmy się oficjalnych informacji na temat liczby sprzedanych urządzeń oraz na temat liczby telewizorów, które faktycznie są podłączone do internetu. Od czasu do czasu pojawiają się nieoficjalne przecieki i szacunki, jednak jeśli zestawi się je wszystkie razem to… dalej nic nie wiadomo, bo dane są sprzeczne i często bywa tak, że jedne wykluczają drugie.

Nikogo nie trzeba specjalnie przekonywać, że dane na temat Smart TV dla rynku reklamowego są bardzo cenne i to zarówno dla wydawców (mam tu na myśli podmioty, które mają, bądź produkują swoje treści wideo i mogły by być zainteresowane ich publikacją poprzez aplikację w Smart Tv), przez agencje czy też brokerów reklamowych, aż do reklamodawców, którzy znając potencjał rynku z pewnością chętniej wykorzystywaliby ten kanał dotarcia do potencjalnych klientów.

Skoro dane są tak istotne, a nikt ich niepublikuje to pobawię się w szacowanie jak faktycznie ten rynek może wyglądać. Zaczynamy.

Otóż w styczniu 2013 roku Vadim Makarenko i Tomasz Grynkiewicz w artykule „Witamy w Smart TV” powołali się na jednego z wydawców aplikacji, który w okresie miesiąca zanotował 600 000 aktywnych użytkowników. Sporo! Nawet udało się zrobić podział procentowy tych użytkowników pomiędzy poszczególnych producentów. Samsung – 450 000, Sony – 100 000, Panasonic – 23 000. Jak na moje oko ta liczba jest sporo przesadzona (czemu wyjaśnię dalej). W każdym razie dość szybko zainterweniowali poszczególni producenci, którzy twierdzili, że aktywnych urządzeń jest jeszcze więcej. I tak Panasonic poinformował, że w ostatnich latach sprzedał 160 000 telewizorów, z których aż 30% jest podłączona do sieci. Jeśli przeliczyć to na rzeczywiste wartości to wychodzi nam 48 000 urządzeń. W podobnym tonie wypowiedział się Philips, który poinformował o sprzedaży na poziomie 150 000, ale nie podał danych o połączeniach do internetu.

Samsung Smart tv aplikacje

Zatem wiadomo, że nic nie wiadomo. Według szacunkowych danych na początku 2013 roku mieliśmy sprzedanych około 1 200 000 urządzeń, z czego ponad połowa miałaby być podłączona. Według mnie to dużo za dużo. Jest jednak racjonalne wyjaśnienie skąd takie liczby. Otóż smarty, podobnie jak praktycznie wszystkie nowe technologie pojawiające się na rynku, cierpiały na chorobę wieku dziecięcego, która w ich przypadku nazywała się „nieobsługiwanie cookie”, ale może bardziej odpowiednim określeniem będzie”nie do końca właściwe obsługiwanie cookie”. Dlatego też zapewne część z tych 600 000 aktywnych użytkowników to użytkownicy, którzy zliczyli się kilka razy. Przeglądarki po prostu nie zachowywały ciastka, co jakiś czas je usuwały i stąd takie liczby.

Czyli dalej nic nie wiadomo. Liczę zatem dalej.

W 2012 roku w Polsce było 14 milionów telewizorów, myślę, że przez 2 lata niewiele się zmieniło, część starszych urządzeń wymieniono na nowe, niektórzy użytkownicy dokupili nowe odbiorniki, niektórzy pozbyli się ich całkowicie – 14 milionów brzmi bardzo realnie. Zatem jeśli pójdziemy za danymi, które szacuje niemiecka firma Concerta mówiąc, że już nawet 36% telewizorów to Smart TV da nam to liczbę ponad 5 000 000 sztuk. Znowu za dużo, bo w 2012 roku sprzedało się około miliona telewizorów, w 2013 niech to będzie nawet  1,5 miliona i we wcześniejszych latach powiedzmy z 500 000 to daje łącznie 3 000 000 urządzeń. Załóżmy margines błędu, niech to będzie 500 000 odbiorników – zatem moim zdaniem mamy obecnie w Polsce 3 500 000 telewizorów Smart TV.

Co do ilości podłączonych smartów, Concerta szacuje, że jest to zaledwie 11% i faktycznie może tak być – 385 000 odbiorników z dostępem do sieci wygląda bardziej niż sensownie. Zatem według mnie mamy w polskich domach 3 500 000 urządzeń Smart TV z czego blisko 400 000 jest podłączonych do internetu.

——–
Zapraszam do zaktualizowanych danych, bowiem trochę się w pierwszym wyliczeniu pomyliłem – http://enjoygroup.pl/smart-tv-w-polsce-aktualizacja

——–

 

Przy swoim chałupniczym wyliczeniu korzystałem z:
1. http://wyborcza.biz/biznes/1,101558,13129449,Witamy_w_Smart_TV.html
2. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/43-proc-telewizorow-podlaczonych-w-polsce-do-internetu-to-samsung-smart-tv-lg-netcast-przed-sony-bravia
3. http://wyborcza.pl/1,91446,15230869,_Rzeczpospolita___Telewizor_
zbyt_nowoczesny_dla_Polaka.html
4. http://wyborcza.biz/biznes/1,101558,13323607,Ilu_Polakow_podlacza_
telewizory_do_internetu__Producenci.html
5. http://www.polskieradio.pl/98/1411/Artykul/511822,Polska-numerem-1-w-Europie-Rusza-kampania-przypominajaca-o-obowiazku-placenia-abonamentu

zdjęcia: materiały prasowe Samsung

Comments

comments

Komentarze są wyłączone.