Smart TV w Polce – aktualizacja liczby urządzeń

smart tv w polsce

Smart TV w Polsce i moje małe podliczenie rynku oraz liczby tych telewizorów podłączonych do sieci spotkało się ze sporym zainteresowaniem, co mnie niezmiernie cieszy. Jednak takie zainteresowanie wpisem na nic nikomu nie mówiącym blogu, potwierdziło tylko obecny stan rzeczy, czyli brak danych dotyczących tego szalenie szybko rozwijającego się rynku. Jeśli tylko pojawią się jakiekolwiek informacje to z prędkością światła rozchodzą się wśród wszystkich zainteresowanych. A tych jest bez liku – producenci telewizorów, którzy chcą zweryfikować dane, twórcy aplikacji, właściciele treści wideo, którzy rozważają przygotowanie aplikacji, domy mediowe, które nieustannie monitorują rynek, oraz sami klienci, dla których pojawienie się z reklamą na Smart TV ma wymierną korzyść.

W poprzednim wpisie oszacowałem, że Smart TV w Polsce do tej pory sprzedało się ponad 3 500 000 z czego trochę powyżej 400 000 sztuk jest podłączonych do internetu… jak się okazało – myliłem się. Co prawda liczba sprzedanych Smart TV się zgadza, ale już szacunek dotyczący podłączonych smartów rozjechał się z rzeczywistością i to bardziej niż mi się wydawało.

Z pomocą oraz informacjami, które niewątpliwie pomogły jeszcze raz oszacować podłączone telewizory przyszli Mateusz Przepiórkowski (BLStream), Michał Wojciechowski (Samsung) oraz Tomasz Bruss (Mediafarm) – bardzo dziękuję szczególnie Michałowi, który podzielił się danymi bezpośrednio od producenta :)

A zatem pora policzyć jeszcze raz – przy czym posłużę się danymi Samsunga i przełożę je na cały rynek. Są to jedynie szacunki, a nie sztywne potwierdzone badaniami dane, także wolno mi. :) Wszystko podzielone będzie na lata, bo tak będzie najprościej podsumować i najłatwiej policzyć.

koniec 2011 roku – sprzedanych 600 000 telewizorów; podłączonych 210 000, connection rate – 35%
koniec 2012 roku – sprzedanych 1,7 mln telewizorów; podłączonych 705 000, connection rate 41%
koniec 2013 – sprzedanych 3,2 mln, podłączonych 1 935 000, connection rate 60%

Dochodzimy zatem do ostatecznych wniosków: obecnie Smart TV w Polsce jest 3 500 000 telewizorów z czego podłączonych jest około 2 100 000. Z tych zaawansowanych obliczeń wynika, że connection rate w Polsce jest na poziomie 61%. Choć nie wiem czy tym razem w szacunkach nie przesadziłem w drugą stronę. Opierałem się na danych Samsunga i może powinienem je nieco zaniżyć, choć nie wydaje mi się, żeby pozostali producenci mieli całkowicie inne liczby, wręcz przeciwnie, jestem niemalże przekonany, że ich dane dotyczące podłączeń telewizorów do sieci są bardzo podobne.

I teraz najważniejsze – to są jedynie moje szacunki oparte o dane, które udało mi się uzyskać. Co więcej liczba podłączonych telewizorów to nie jest liczba aktywnych użytkowników, a dopiero ta druga wartość da podstawy do szacowania wielkości rynku, który już w tej chwili jest moim zdaniem bardzo atrakcyjnym miejscem zarówno dla widzów, jak również dla wydawców i reklamodawców. Choć jak spojrzę od strony reklamowej na Smart TV to ich możliwości są wykorzystywane jedynie w niewielkim stopniu, a potencjał jest ogromy. No ale to już temat na osobny wpis.

Comments

comments

Jedna myśl nt. „Smart TV w Polce – aktualizacja liczby urządzeń

  1. Pingback: Rynek Smart TV w Polsce - liczby | enjoy